Helt siden jeg las boka Sovjetistan til Erika Fatland har jeg hatt lyst til å besøke denne delen av verden.

Kirgisistan neste!

Nå er sykkelen pakket og vi sitter på flyet til  Bishkek, hovedstaden i Kirgisistan. Sammen med Arnulf Elvestad skal jeg sykle rundt i landet i tre uker. Det blir et eventyr!

Da er vi på vei til Kirgisistan!

Kirgisistan har vel 6 millioner mennesker og er det minste av stan-landene som alle var en del av Sovjetunionen fram til murens fall. Det ligger lengst øst og grenser til Kasakstan i nord, Usbekistan i vest, Tadsjikistan i sør og Kina i øst. 

Hvorfor Kirgisistan? Landet er kjent for nydelig natur og gjestfrie folk og er dessuten det sentralasiatiske landet som kanskje har hatt den mest positive utviklingen med hensyn til demokrati.

Omlag tre fjerdedeler av landet er fjell. Det vil vi merke allerede de første dagene da vi skal over et pass på vel 3600 meter. Etter en liten uke kommer vi til innsjøen Son-Kul som ligger på ca 3000 meter, et nydelig sted hvor folk flytter til om sommeren med dyrene sine og overnatter i  jurtene sine. Vi har med oss telt, men satser også på å overnatte hos lokalbefolkningen når anledningen byr seg.

Byen Karakol ved den store innsjøen Issyk-Kul er vårt foreløpige mål for sykkelturen. Men det eneste som er sikkert med denne turen er at reiseruten garantert kommer til å bli endret under veis.

Reiseruten vår.

En utfordring er selvfølgelig språk. Jeg er relativt blank både når det gjelder kirgisisk og russisk, men det bruker å gå seg til.

Et lite eventyr blir det uansett. Forsøker å oppdatere bloggen når det er dekning.

På sykkelekspedisjoner er det ofte litt pes å få med seg sykkelen på flyet. Mange flyselskaper krever at du ringer dem for å få klarert at det er ok å ta med sykkel. Og du kan ikke spørre om dette før du har kjøpt billett! Ticket reisebyrå er en godt bevart hemmelighet i så måte. Ja tenk det, et reisebyrå i våre dager! De har kontorer over hele Norge og svarer til og med på telefon – og ordner ting for deg – uten ekstra provisjon.

Betalingen for sykkelen måtte skje til flyselskapet på flyplassen. Jeg regnet ut at det fort kunne bli 1500 kr hver vei, men erfaringen er at dette ofte avhenger av innsjekkingspersonalet. Vi trengte ikke betale ekstra for syklene, men de var veldig nøye på vekten. Vi hadde til sammen 6 kilo for mye og der ga de ikke ved dørene. De er veldig strikte på dette i Kirgisistan, sa de. 200 kroner kiloet i overvekt takk! Vi så at selv hun i skranken syntes dette var dyrt – og på hennes forslag endte vi med å lette veskene for blant annet havregryn og andre matvarer!