Ma Da – Ho Chi Minh City, fredag 24. november (dag 21 – 75 km):

Da er vi framme i Saigon og sykkelturen er over. Litt vemodig. 1820 kilometer ble det totalt og vi har brukt 21 dager (19 sykkeldager og 2 hviledager). Om vi tar bort de to hviledagene blir det vel 9,5 mil i snitt per dag.

Det ble 75 kilometer sykling i dag. Halvparten på meget trafikkerte veier inn til Ho Chi Minh City (de bruker både Ho Chi Minh City og Saigon om hverandre). En interessant opplevelse.

Dere må ha meg unnskyldt, mulig jeg er miljøskadd etter å ha jobbet mange år på TØI, men jeg synes trafikken her er ytterst fasinerende i sitt kaotiske vesen.

Da jeg var i Saigon for 7 år siden sto jeg lenge og bare betraktet hvordan hordene med motorsykler og scootere samhandlet i kryssene. På en eller annen måte finner de ut av dette, selv om noen kjører mot kjøreretningen og gjør de merkeligste ting.

Fasinerende kaotisk trafikk, samhandling på høyt nivå.

Nå har jeg altså vært en del av dette kaoset ved at vi syklet helt inn til sentrum. Og vi kom helskinnet fra det. Det mest spennende var selvfølgelig når vi skulle ta venstresving og trokle oss gjennom strømmen av motgående trafikk. Det nytter ikke å stoppe, da blir alt bare helt kaos, og trafikken mot kommer hele tiden.

Statistikken viser at antallet drepte i trafikken i Vietnam har gått sakte men sikkert ned de senere årene. I 2022 omkom 6400 personer i trafikken – av en befolkning på 100 millioner innbyggere – ifølge de offisielle tallene. Det vil si at sannsynligheten for å dø i trafikken er omlag tre ganger høyere enn i Norge – som ligger på verdenstoppen i trafikksikkerhet! Det er ikke verst.

Men WHO mener antallet drepte er grovt underestimert og at det i 2022 lå nærmere 24000, altså fire ganger høyere. Da blir risikoen en litt annen.

Mer trafikk!

Forstad til Saigon/Ho Chi Minh City. Begge navnene brukes.

Oppsummert: Dette har vært en fantastisk tur. Vi har ikke hatt noen uhell og kun en håndfull punkteringer. Vi har også vært friske hele tiden, det er viktig når en er på sykkeltur. Eneste forbehold vi har tatt er ikke å spise frisk salat, drikke kun flaskevann og ingen isbiter. Ellers har vi ikke nektet oss noe, spist på små restauranter langs veien etc.

Mange mener folk i nord og sør er veldig forskjellige. Det er jeg enig i, men jeg synes atmosfæren er enda hyggeligere i nord. Mer avslappet. Men totalt sett er Vietnam et fantastisk land å sykle i som jeg kan anbefale på det varmeste.

Sykkelturen vår, ca 1800 kilometer.